31 Ekim 2022 Pazartesi

TAM ÖLÇÜLÜ UN VE UMAÇ HELVASI

 


   
          Çocukluğumdan beri un helvasını çok severdim.Bizim evde de Rahmetli babam şerbetli helvayı sevmediğinden dolayı annem hep Erzurum Helvası dediğimiz pudra şekerli helvadan yapardı.Arada ben şerbetli helva yapıp götürdüğümde hep babamdan azar işitirdim. Bizim helvadan yapsana diye.
    
        Şerbetli un helvasını bir çok tariften birçok kez denedim. Ama hiçbirinde aradığım kıvamı tutturamadım. Ya yağı fazla olurdu. Ya şerbeti fazla olurdu.Ya şerbeti az olurdu.
       
         Şerbetli un helvası bana göre, bir kere parlak olacak, çok fazla yağlı olmayacak. Çok fazla yumuşak olmayacak, yediğiniz zaman damağınıza yapışmayacak, akıp gidecek. Şerbeti az olmayacak soğuduğunda bile kıvamını koruyacak, sertleşmeyecek. Yedikten sonra ağzınıza yanık tadı gelmeyecek.

        İşte bütün bu özellikleri taşıyan tarifi YouTobe'de Azerbaycanlı bir bayanın kanalında buldum.Videoyu izlemek isteyenler için,linki aşağıya ekleyeceğim. 

        Bu tarifle hem un, hem de umaç helvası yapabilirsiniz. İkisini de denedim. Çok güzel oldu.

MALZEMELER:

2.5 su bardağı un
12 yemek kaşığı sarı yağ(erimiş halde olacak yoksa yağınız fazla gelebilir.) ya da ayçiçek yağı (ben sarıyağ kullandım.)
Azerbaycanlılar helvada genelde  sarıyağ kullanıyorlar.
Umaç helvası yapılacaksa 
Yarım su bardağı süt yada su (ben süt kullandım.)

ŞERBETİ:
1.5 su bardağı şeker
1.5 su bardağı su
Bir taşım kaynatılıp kenara alınır.

YAPILIŞI:

    Öncelikle şerbet hazırlanıp bir kenara konur. Umaç helvası yapılacaksa un bir tepsiye alınır. Su veya süt çiselenerek yoğrulur ve süzgeçten geçirilir.Ben elle yapmaya üşendiğim için ekmek yapma makinem vardı,unu koydum, azar azar sütü ekledim.Yoğurma ayarına aldım.Daha sonra süzgeçten geçirdim. Ben umacını bir gece önceden yapıp kuruması için tepsiye serdim. Elde yapılan gibi olamasa da fena olmadı.
    Yağ tencereye alınır. Umaç helvası yapılacaksa, önce umaçlar biraz kavrulur daha sonra kalan un eklenir.Burada en önemli şey sabırlı olup  orta ateşte kavurmak. (harlı ateşte yaparsanız yedikten sonra ağzınıza yanık tadı gelir.)
Yukarıdaki resim helvanın şerbet dökmeden önceki hali

Bu da şerbet döktükten sonraki hali. Şerbeti yavaş yavaş yedire yedire döküyoruz. İlk başta kıvamı sıvı oluyor ama karıştırdıkça yoğunlaşıyor. Altını kapattıktan sonra biraz dinlendirip, tabaklıyoruz. Bu ölçülerle 2 kayık tabak helva oluyor.

Sizler için resimlediğim helvayı 2 ölçü yaptım.



Helvanın bir kısmına silikon mini kek kalıplarımla şekil verdim. Tek porsiyonluk çok güzel oldular.

Helva çok mu oldu. Tabağı streçfilmle sarın, atın dondurucuya, canınız istediğinde çıkarın.Tavada ısıtın sanki yeni yapmışsınız gibi yiyin.Ben öyle yapıyorum.

Son söz:Helvayı seviyorsanız deneyin pişman olmayacaksınız.Sevgiler.


Tarifi aldığım link

https://www.youtube.com/watch?v=S5zZUu8mtOM



















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder